Reformaattori Yhteiskuntakriittinen radikaali rakentaja - Internationalistinen humanisekonoomi

Malmi Maailmankartalla - Helsinki Metropoli

En asu Helsingissä mutta olen ilmailun ystävä. 

Jotenkin koko juttu tuntuu ihan uskomattomalta...

Lentelin tänään Googlen "yksityiskoneella" Hesan yllä, ja heti näkee ainakin kaksi ehkä jopa olennaisinta seikkaa...

Malmin kentän sijainti on ideaali!

Helsinki on kansainvälisiin metropoleihin verrattuna varsinainen viherlandia ja rakentamatonta maata on - ihan tolkuton määrä!
Maankäyttö on selkeästi, jopa käsittämättömän tehotonta.

Helsinki ei pysty rakentamaan itseään umpeen koskaan, ei vaikka puolet suomalaisista muuttaisi sinne.

On erittäin helppo löytää laaja lista asiaperusteita kentän säilyttämisen puolesta...
Mutta on vaikea nähdä mitään perustetta juuri miltään kantilta kentän lakkauttamiseksi.

Miksi purkaa olemassa oleva ja toimiva kokonaisuus, joka lisäksi omaa lukuisia muitakin arvoja kuin vain "lentokenttä".

Vaikka kuningasajatus olisi rakentaa uusi ja parempi, en usko sen olevan nykytilanteessa edes mahdollista suurten kustannusten takia.

Joku jo täällä sanoikin että pelkästään Hesassa on yli 1.000 hehtaaria peltoja, joista jokainen käy paremmin asuntorakentamisen tarkoitukseen.

Liikerakentaminen kentän läheisyydessä taas ei ole este, vaan nimenomaan  toisiaan tukeva vetovoimatekijä.

Käsittääkseni Helsingissä on vain yksi lentokenttä. 
Miten yksi voi olla liikaa Suomen pääkaupungissa?
Ja vaikka olisi kaksi, olisi sekin tosi vähän, noin verrattuna kansainvälisesti.

Ja siis kun kentän sijaintia tarkastelee, vaikka sitten olisi kyse uuden kentän sijoittamisesta, ei nykysijaintia parempaa Helsingissä yksinkertaisesti ole.

Helsingin Metropolissa...

Näin ulkomailla asuvana, näen henkilökohtaisesti harmillisena sen ettei Helsingin seutua nähdä, eikä voida nähdä, synergisenä metropolina.

Olisin ilahtuneena ylpeä Suomen Miljoonakaupunki Metropolista.

Maailmalla miljoonakaupunki on keskitasoa, suurimpien ollessa kymmenien miljoonien Megapoleja.

Kiinalaiset suunnittelevat, ja ihan kohta rakentavat kompleksia, jossa asuu koko Helsinki Mertopoli.
Ja Gigapolia joka kattaa lähes 100 miljoonaa ihmistä.

Näin ajatellen harmittaa että Suomessa niin kovin säännönmukaisesti sorrutaan "pienet ympyrät" syndroomaan.

Kuten nyt tässä Malmin kentän tapauksessa...

Muutamaa kerrostaloboksia kun ei pysty minnekään muualle sijoittamaan, kuin väkisin siihen jossa jo jotain on.

Tässä tapauksessa vielä tuhotakseen sellaista uniikkia ja erityisarvoista jota ei toista ole, ei Hesan seudulla, eikä koko Suomessa.
Ja näin ollen ei maailmassakaan!

Niitä toinen toistaan kilpaa samannäköisiä pahvilaatikoita taas on kaikkialla.

Ja kaiken lisäksi Suomi on tyhjää maata ääriään myöten täynnä, ollen yksi maailman harvimmin asuttu maa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Ei toinen Pasila Helsingistä mitään Metropolia tee.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Joo, mutta toisen Detroitin tuo kaupunkisuunnittelupolitiikka voi tehdä.

perakyl

Muuten hyvä, mutta tuo ainainen puhe Suomen "tyhjää täynnä olemista" saisi loppua.
Vaikka asukastiheys Suomessa onkin pienempi kuin maailmassa keskimäärin, silti löytyy tusinan verran kymmenkertaisesti Suomen kokoisia alueita, joissa asukastiheys on reippaasti piemempi. Onko jäänyt huomaamatta, että Suomi on omilla leveysasteillaan maailman ylivoimaisesti tiheimmin asuttu maa?! Esim. Uudenmaan asukastiheys lienee Ranskan luokkaa.

Pienenä tietokilpailukysymyksenä:
a) Montako yli kahdensadan tuhannen asukkaan kaupunkia on 60. leveysasteen pohjoispuolella poislukien ne viisi, jotka sijaitsevat Suomessa.
b) Montako jää jäljelle, kun jätetään pois suurvaltojen sotilas ja/tai logistiikan tarpeita palvelevat kompleksit (koska niiden elätys on pääasiassa eteläisempien leveysasteiden kontolla. Vastaukset kommentin lopussa)

p.s. Entisenä Malmilaisena kannatan kentän säilymistä.

Vastaukset: a 4, b noin 1 (Reykjavik mukaanlukien a 5, b 2)

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Asuntopula on este jo taloudelliselle kasvulle pääkaupunkiseudulla. Hidastamalla asuntorakentamista pääkaupunkiseudulla vaikutetaan kielteisesti koko Suomen taloudelliseen nousuun. Muutamien lentoharrastajien vuoksi ei pidä heittää hiekkaa Suomen talouden rattaisiin.

Tukholmastakin Skype uhkaa muuttaa pois, koska kaupungista ei löydy vuokra-asuntoja työntekijöille. Samanlaista talouden tihutyötä ei pitäisi tehdä Helsingissäkään, vaan on myönnettävät, että ilman voimakasta asuntorakentamista ei pääkaupunkiseudun yritykset menesty.

Toinen asia olisi myös se, että asuntorakentaminen on liian säädeltyä pääkaupunkiseudulla. Pieniä asuntoja ei saa Helsinkiin rakentaa, vaikka juuri pienasunnoista on huutava pula. Markkinoiden ei anneta ratkaista tätä epäkohtaa, vaan säätelyllä pakotetaan rakentamaan isoja asuntoja. Vastuussa tästä talouden hidastamisesta asuntorakentamisen turhalla säätelyllä on Kokoomuksella ja Vihreillä.

Seppo Sipilä

Malmin lentokenttä on ainoa vapaalla aikataululla palveleva ilmatie Helsinkiin ja sieltä pois. Yleiskaavassa se aiotaan hävittää asuntojen tieltä, vaikka kevyen kaluston liikelennot ovat kansainvälisen liikeilmailun nopeimmin kasvava osa-alue.

Tämä on mieletöntä, koska Helsingin uudet kasvutavoitteet perustuvat niin jyrkkään väestönkasvuun, ettei sellaista ole milloinkaan nähty muutamaa vuotta pidempään kerrallaan (aina lamakausien yhteydessä pienellä viiveellä). Tämän kasvukuvitelman edellyttämät neliömäärät aiotaan sisällyttää yleiskaavaan vieläpä kaksinkertaisina "varmuuden vuoksi", joten pääkaupunkiseudun ainoan sujuvan ilmatien hävittäminen on entistäkin turhempaa.

Esim. Östersundomissa on kehitteillä Malmin suunnittelualueeseen nähden pitkästi yli 10-kertainen yhtenäinen alue paljon laadukkaampaa rakennusmaata, pääasiassa peruskalliota.

Hiljattain uutisissa olleita kiireisten ministerien matkustuspyyntöjä Ilmavoimien yhteyskoneilla perusteltiin nimenomaan reittiliikenteen hitaudella ja kankeudella. Juuri samasta täysin todellisesta syystä kansainvälisen liike-elämän kaaderit käyttävät USA:ssa ja Keski-Euroopassa rutiinilla pieniä vapaan aikataulun kaupunkikenttiä. On syytä huomata, että Venäjään kohdistuvista talouspakotteista huolimatta Suomen ja Venäjän välisestä lentoliikenteestä peräti 20% on liikelentoja.

Helsinki-Vantaalla lupa kiitotien aikatauluttomaan käyttöön on jo nyt anottava vähintään 3 tuntia etukäteen, eikä lupaa ole aina saatavissa ruuhka-aikoina reittiliikenteen ollessa vilkkaimmillaan. Tilanne vain pahenee tulevaisuudessa, koska EU:n lentoliikenteen arvioidaan virallisissa ennusteissa tuplaantuvan vuoteen 2050 mennessä.

Modernien GPS-lähestymismenetelmien avulla Malmi pystyisi palvelemaan pääkaupunkiseudun aikataulutonta lentoliikennettä sujuvana jokasään kenttänä ilman mitään kalliita laiteasennuksia tai kiitoteiden suunnan kääntämistarvetta. Myös kaikki kansainvälisen helikopterikentän palvelut Malmilla olisi jo valmiina, kun Hernesaaren kentän toiminta lakkaa.

Kansainvälisen liike-elämän näkökulmasta Helsingistä on ilman Malmin kenttää tulossa Euroopan takapajula, jonne ei pääse silloin kun pitäisi äkillisen tarpeen tullen, esim. ehtiäkseen jatkolennolle Helsinki-Vantaalta Kaukoitään. Myös Suomen kymmenten pienten lentopaikkojen ja maakuntakenttien vapaa, sujuva ja nopea lentoyhteys pääkaupunkiin on Malmin varassa.

Malmin kenttä on täysin korvaamaton pääkaupunkiseudun menestykselle tulevaisuudessa. Uutta kaupunkikenttää seudulle ei koskaan rakenneta järjellisen matkan päähän. Malmin kentän hävittämisen aiheuttama vahinko käy toden teolla ilmi vasta vuosien päästä, mutta siinä vaiheessa pääkaupunkiseudulle ja koko Suomelle tehty vahinko on jo peruuttamaton.

Toimituksen poiminnat